Tips om het verkeer in een stad te overleven

De afgelopen 10 maanden heb ik ongeveer 25 mijl gereden enkele reis naar mijn werk in het centrum van Denver. Alles wat ik heb geleerd van de docenten van de Motorcycle Safety Foundation (MSF) tijdens de cursussen voor beginners en gevorderden, kwam goed van pas. Hier zijn een paar tips om in gedachten te houden als je ooit vast komt te zitten in het stadsverkeer.

Allereerst, als je het nog niet wist, gefeliciteerd: je hebt nu een onzichtbaarheidsmantel. Wat je ook doet om jezelf zichtbaarder te maken voor andere bestuurders, sommigen zullen je niet meer zien. Modulerende koplampen, lichtgevende tape en kleding, en zelfs een draaiend geel licht bovenop je helm zijn allemaal acceptabele accessoires voor nachtelijk rijden. U moet echter rijden alsof u volledig ondetecteerbaar bent. Zelfs met brandende lichten en gillende sirenes, zijn politieauto’s aangereden door roekeloze chauffeurs die voor hen uitrijden.

Wees onverdedigbaar in je achtervolging.

Als het op paardrijden aankomt, is een van mijn leidende filosofieën ‘Wees niet te stoppen’. Wat betekent dit precies? Betekent dat u zich voorbereidt op een slechte dag door uzelf zo in te richten dat u meer opvalt voor elke bestuurder die hem anders zou kunnen vernietigen.

Probeer te vermijden om te dicht bij andere voertuigen te rijden. U moet nooit in het perifere zicht van de bestuurder rijden, maar in het directe gezichtsveld van de bestuurder. Houd de dode hoeken van andere voertuigen in de gaten en gebruik uw richtingaanwijzers als u van rijstrook moet wisselen. Plaats uzelf in een positie dat als de bestuurder plotseling uw rijstrook inrijdt, u niet wordt geraakt.

Wees daarnaast alert op wat er zeven tot twaalf seconden voor je ligt, naast de directe omgeving. Als je wordt verrast door verkeersincidenten, heb je naar mijn mening niet opgelet. Als je vastzit in het verkeer, is het moeilijk om je op iets anders te concentreren dan op de potentieel gevaarlijke situaties waarin je je bevindt.

Fiets je graag in gebieden waar een “vluchtstrook” voor je beschikbaar is? Nee, ik denk niet dat ik ooit heb nagedacht over wat ik moet doen als de auto voor me plotseling stopt of de auto achter me niet door heeft dat het verkeer is gestopt.

Houd je een veilige reactiezone tussen je motor en het voertuig voor je? “Veilige Volgafstand” (of “Beveiligingszone”) is een term voor dit gebied. Jezelf voldoende tijd geven om te reageren is de sleutel.

Rijden in de stad – Maak uw motorfiets zichtbaar

Een duidelijk afgebakend kruispunt

Ervan uitgaande dat geen enkele bestuurder u ziet, is het absoluut noodzakelijk dat uw rijstijl hen de kans geeft u te zien.

Naast het bieden van de nodige tijd om te reageren in een noodsituatie, zorgt het handhaven van een veilige volgafstand er ook voor dat tegemoetkomend verkeer u goed kan zien. Nadat u een auto voor u heeft gepasseerd, is het mogelijk dat voertuigen die uit de tegenovergestelde richting komen u niet zien en proberen tegen u in te draaien.

Een linksafslaand voertuig vormt naar mijn mening het grootste risico voor motorrijders op kruispunten. Medische studies hebben aangetoond dat bestuurders van links afslaande auto’s motorfietsen niet opmerken omdat ze deze niet als een bedreiging beschouwen in verhouding tot de grootte van de auto waarin ze zich bevinden. In wezen lijkt het erop dat de hersenen blind zijn voor het naderende kleinere voertuig. ‘Eerlijk, agent, ik heb hem niet gezien.’ Hoe vaak heb je deze opmerking niet gehoord van een bestuurder van een auto?

Het is van cruciaal belang om vóór het zicht van de linksafslaande bestuurder te komen wanneer u het kruispunt nadert. Je koplamp wordt een interessant bewegend object als je een beetje in en uit je rijstrook weeft. Dit kan de aandacht van die bestuurder trekken. Bovendien, in plaats van je te concentreren op de ogen van de bestuurder, moet je de voorband in de gaten houden om te zien hoe deze reageert. Chauffeurs hebben me recht in de ogen gekeken en toch begonnen met een bocht naar links naar me toe. Een “buddy” is een voertuig aan weerszijden van het kruispunt dat de linksafslaande bestuurder als een bedreiging zal zien. Let bij het naderen van een kruispunt op eventuele beschikbare vluchtstroken. Als de chauffeur uw route inslaat, moet u een back-upplan hebben. Vergeet niet om uw richtingaanwijzers nogmaals te controleren na het maken van een bocht en voordat u kruispunten nadert. Stuur niet het verkeerde bericht!

Voor die momenten waarop u snel weg wilt, zijn er:

Fietsers moeten bekend zijn met het begrip ‘vluchtstroken’. Het doel is om er een gewoonte van te maken om voor het geval er zich een calamiteit voordoet altijd de weg af te tasten naar open ruimte. Er zijn twee gevallen waarin het concept van “vluchtstroken” op zijn plaats is.

Vanwege het risico van een “broodje vlees” als een auto die achter je komt niet op tijd stopt, is het belangrijk om je bewust te zijn van de gevaren van stoppen op een kruispunt. Als u zich in die omstandigheid bevond, weet dan of u naar rechts of naar links zou gaan. Vergeet ook niet uw remlichten te laten knipperen om de aandacht van de bestuurder achter u te trekken wanneer deze de kruising nadert. Pas als ik de auto van achteren zie naderen, vertragen en volledig tot stilstand komen, laat ik mijn waakzaamheid verslappen.

Ten tweede, als je aan het rijden bent, kies dan een lan

e waarmee u indien nodig uit de gevarenzone kunt komen. Voor mij betekent dit rijden op een fietspad of geverfde middenberm waar ik mogelijk een aanrijding met een tegenligger kan vermijden. Vermijd rijden op de verhoogde middenberen van snelwegen.

Je moet altijd op je hoede zijn voor mogelijke vluchtroutes, die komen en gaan. Hoe weet je dat je iets mist? Je loopt langs en ineens rijdt er een auto langs je heen.

Het is helemaal aan jou.

Het is aan jou om te rijden alsof je volledig onopgemerkt bent door andere bestuurders. Bij een aanrijding met een auto verliest een fiets altijd. Is het echt je leven waard om vermoord te worden alleen omdat je het bij het verkeerde eind had? Om te voorkomen dat je door andere automobilisten wordt aangereden, heb ik het gehad over hoe je jezelf zichtbaarder kunt maken en vooral hoe je in de gaten kunt houden wat er om je heen en op je reisroute gebeurt. De “Lifesaver” wordt als vanzelfsprekend aan Britse ruiters geleerd. Waar gaat dat over? Je zult versteld staan ​​hoe vaak je een auto in je blinde gebieden zult vinden als je echt je hoofd draait en kijkt.

Herken de meest efficiënte reistijden en de snelste routes in drukke gebieden. Langere routes betekenen niet noodzakelijk meer stressvolle routes; Ik heb dit op de harde manier geleerd. Tegelijkertijd waren mijn meest nabije ontmoetingen in rustige buurtstraten, in plaats van drukke stadsstraten!

Om veilig te motorrijden, moet u een breed scala aan vaardigheden, methoden en best practices verwerven en oefenen. Ik raad ten zeerste aan om de basiscursus voor AZG te volgen als je dat nog niet hebt gedaan. Een paar keer heb ik renners ontmoet die al heel lang paardrijden, alleen om te leren dat ze bepaalde ongewenste gewoonten hadden ontwikkeld die moesten worden gecorrigeerd. De belangrijkste factor om te garanderen dat u lang zult rijden, is uw eigen persoonlijke veiligheid.

Zorg voor uw veiligheid tijdens het rijden. Wees bewust tijdens het rijden.

Heeft u een vraag?

Stuur ons een bericht voor vragen of nog beter, kom gezellig langs voor een kopje koffie.

Galerij