Verkeersopheffing in Gent

Hoe Gent de behoefte aan auto’s elimineerde en zichzelf in slechts tien jaar volledig opnieuw maakte

Hoe komt het dat we dit in Noord-Amerika niet kunnen?

In Noord-Amerika is er nauwelijks vooruitgang geboekt bij het beschermen van het leven van mensen die lopen of fietsen als vervoermiddel. In New York City werden busbanen toegevoegd in een poging om het openbaar vervoerssysteem van de stad te verbeteren. In de buurt van Toronto waar ik woon, hebben we 10 jaar niets gedaan, miljoenen dollars verspild, plannen en beloften veranderd – en er is niets bereikt.

De creatieve aanpak die Gent volgde om auto’s uit de stad te bannen, is nu beschikbaar op Vimeo via STREETFILMS.

Daarom is het absoluut verbijsterend om de meest recente film te zien die Clarence Eckerson heeft geproduceerd, getiteld “The Innovative Way Gent Removed Cars From the City“. Deze video laat zien hoe een stad in minder dan tien jaar volledig werd vernieuwd.

Omdat dit zo’n opmerkelijk verhaal is, is het een raadsel waarom het niet overal ter wereld meer aandacht heeft gekregen. Gent werd dankzij een snel en inventief plan omgetoverd tot een bestemming voor mensen. Naar schatting wonen er 262.000 mensen in deze stad, waardoor het noch een grootstedelijk gebied, noch een klein stadje is. De transformatie werd bereikt met behulp van een strategie die bekend staat als tactische stedenbouw, waarbij hier en daar betonnen barrières en planten werden geplaatst (waarvan sommige werden ondersteund door handhavingscamera’s) en de toegangen tot openbare ruimtes zodanig werden aangepast dat ze veiliger zijn voor wandelen en fietsen. (Sinds de implementatie van de strategie rijden er veertig procent minder auto’s in de fietsvoorrangsstraten!)

fragmenten van de stad verdeeld in verschillende zones

Wat ze deden om te voorkomen dat auto’s de oefening binnenkwamen, was zowel het meest interessante als verrassende aspect van het hele ding. Als je van de ene zone naar de andere wilt rijden, moet je vaak eerst terug naar de Ring. Het is niet toegestaan ​​om door of rond de stad te rijden.

Het doet dit door de stad in zeven verschillende zones te verdelen, waarvan één een stadscentrum is dat grotendeels autovrij is en wordt omringd door zes zones die zijn afgezet met beton of gecontroleerd door camera’s. Dit stimuleert minder autogebruik, meer fietsen en meer gebruik van het openbaar vervoer. Omdat de enige manier om ze te bereiken is door naar de ringweg aan de rand van de stad te reizen, maakt dit het besturen van een auto niet onmogelijk, maar stimuleert het individuen om in plaats daarvan kortere ritten te maken met eigen stroom of openbaar vervoer. In 2012 was het aandeel van de verplaatsingen met de fiets 22%; vandaag is dat aandeel 35% en nog steeds klimmend!

Hebben politici in de steden van Noord-Amerika de wilskracht om dit soort acties uit te voeren? Helaas is het antwoord nee. De bouw van een Hyperloop kost miljoenen dollars in Cleveland. Na jaren van ontwikkeling heeft de provinciale overheid besloten een LRT in Hamilton te schrappen.

bistro gelegen naast de rivier

Het was 205 jaar geleden toen staatslieden aan beide kanten van het conflict in Noord-Amerika het Verdrag van Gent ondertekenden, dat legaal een einde maakte aan de oorlog van 1812 zonder dat beide partijen zich hoefden over te geven. We hebben een nieuw Verdrag van Gent nodig om een ​​einde te maken aan deze zogenaamde “oorlog tegen de auto”, waarin we onze levensstijl die gericht is op auto’s opgeven ten gunste van een levensstijl die gericht is op trams en fietsen en steden die gericht zijn op auto’s. beloopbaar en vol met fietscafés aan de gracht. Bereid je voor op een grootschalige aanval door Gentse doeners en planners. “Wat er gebeurde was verbluffend: bijna nooit is er in zo’n korte tijd zo’n snelle overgang geweest”, zegt Clarence.

Heeft u een vraag?

Stuur ons een bericht voor vragen of nog beter, kom gezellig langs voor een kopje koffie.

Galerij