Het virtuele verkeersmanagement van Gent

Lancering van een platform voor de controle van virtueel verkeer in Gent

Een initiatief voor stedelijke mobiliteit genaamd Traffic Management as a Service (TMaaS.eu), dat wordt geleid door de Stad Gent, is gekozen om geld te ontvangen van een initiatief van de Europese Unie genaamd Urban Innovative Actions.

Het platform staat voor een innovatieve benadering van verkeersmanagement in de context van middelgrote en kleine stedelijke centra.

Pieter Morlion, van Mobiliteitsbedrijf Gent, werd in een artikel gepubliceerd door Cities Today geciteerd: “Het Traffic Management as a Service-project is uniek in die zin dat het de stad Gent is, niet de industrie, die het voortouw neemt in het creëren van een technologieplatform. Dit maakt het project uniek in zijn soort.” “Het TMaaS.eu-platform kan ook door andere kleine en middelgrote steden worden gebruikt, dus inspanningen hoeven niet herhaald te worden. Dit bespaart tijd en geld.” Op meerdere locaties kunnen investeringen in zowel tijd als geld worden geaccumuleerd en kan het platform dienen als een gemeenschappelijk startpunt voor het verzamelen, visualiseren en uitwisselen van informatie over mobiliteit.

Dit is een voorbeeld van het concept van Traffic Management as a Service.

Het concept van Traffic Management as a Service is uniek in vergelijking met andere verkeerscentrales omdat het gebaseerd is op een volledig digitaal en virtueel platform dat verkeersgegevens verwerkt en Gentenaars realtime informatie geeft. Verkeerscentrales bevonden zich vroeger op fysieke locaties. Omdat de verwerking van de gegevens en de distributie naar de gebruikers automatisch wordt afgehandeld en uitgevoerd, is het niet langer nodig voor operators om continu naar schermen te kijken om een ​​nauwkeurige informatiestroom te behouden.

De meeste stedelijke mobiliteitscentra van tegenwoordig zijn vrij prijzig, en hun primaire focus ligt op het installeren van dure hardware om het verkeer te monitoren.

Bovendien kunnen die systemen de inwoners van de stad niet voorzien van informatie die is toegespitst op hun specifieke behoeften.

Het Traffic Management as a Service-systeem maakt gebruik van gegevens die gemakkelijk toegankelijk zijn voor een breed scala aan partners en bedrijven en is compatibel met verschillende vervoerswijzen.

Identificeren welke transportmethode het meest compatibel is met het ecosysteem van de stad

“In plaats van te investeren in camera’s of elektronische systemen, heeft de stad zich gericht op het bepalen welke modus het beste past in de omgeving van de stad”, aldus Morlion. “Hierdoor heeft de stad een aanzienlijk bedrag kunnen besparen.” Volgens de smart city-visie die Gent heeft, wil het stadsbestuur dit realiseren. Dit betekent niet van de grond af nieuwe systemen of sensornetwerken ontwikkelen; dit betekent eerder beginnen met beleid en praten met leden van het publiek. Gent wil koploper zijn in de ontwikkeling van innovatieve mobiliteitsoplossingen voor zijn bewoners en wil dit doen door de bestaande bouwcomponenten van de stad op een open en transparante manier te verbinden en te recyclen.

Lopen, fietsen, de bus of tram nemen, de trein nemen of een andere vorm van openbaar vervoer nemen, resulteert in dezelfde automatische gegevensbeoordeling door het systeem.

Met behulp van deze informatie zal het platform informatie aan pendelaars leveren via sociale media, waarbij de boodschap wordt aangepast aan elke persoon op basis van hun specifieke smaak.

Via dit medium kunnen burgers ook input leveren voor de site.

In het geval dat het nodig is, worden abonnees geïnformeerd over alternatieve routes of vervoerswijzen en ontvangen ze realtime en gepersonaliseerde verkeersinformatie over hun lokale gebieden.

Social media kanalen

“Sociale mediakanalen zullen worden gebruikt omdat het een gemakkelijke methode is om een ​​aanzienlijk deel van het publiek te bereiken op een manier waarop ze elke dag communiceren met familie en vrienden”, aldus Morlion. “We zullen sociale mediakanalen gebruiken omdat het een gemakkelijke manier is om een ​​groot deel van de bevolking te bereiken.” Zodra de verbindingen met WhatsApp, Facebook of Snapchat tot stand zijn gebracht, kunnen ze snel en eenvoudig worden hergebruikt voor andere steden tegen een zeer goedkope prijs. Deze strategie is ongelooflijk schaalbaar. Naast connectoren voor verschillende social media platforms, zal het platform worden uitgerust met een open data-interface. Deze interface maakt het mogelijk om toegang te krijgen tot de gegevens van het platform door elke applicatie, scherm, mobiliteitsdienst, radiostation of in-car app die dat wenst.

Heeft u een vraag?

Stuur ons een bericht voor vragen of nog beter, kom gezellig langs voor een kopje koffie.

Galerij